27 kwietnia, 2024
OSTATNIO!
  • Home
  • Biznes
  • Trendy w logistyce na 2024 rok – czego można się spodziewać?
11 marca, 2024

Trendy w logistyce na 2024 rok – czego można się spodziewać?

Autor 0 114 Views

Współczesny świat pędzi nieubłaganie, wymuszając zmiany w wielu obszarach. Nie inaczej jest w przypadku logistyki, która podlega ciągłym przeobrażeniom. Jakie są najważniejsze trendy w logistyce na 2024 rok? W jaką stronę będzie się ona rozwijać?

Logistyka 2024 – przegląd najważniejszych trendów

 Logistyka odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu przedsiębiorstw. Odpowiednio realizowana pozwala sprawnie zarządzać łańcuchem dostaw i zminimalizować koszty produkcji przy jednoczesnym zagwarantowaniu określonego standardu obsługi klient.

Jak wszystko we współczesnym świecie, tak i logistyka podlega dynamicznym przeobrażeniom. Jakie trendy będą oddziaływać na nią w 2024 roku? Przedstawiamy najważniejsze kierunki zmian.

1. Elektryfikacja floty pojazdów

Postępujące zmiany klimatyczne, które stanowią globalne zagrożenie dla środowiska naturalnego, nie mogą dłużej pozostawać bez odpowiedzi. Jednym ze sposobów, który ma im przeciwdziałać, jest elektromobilność. Zakłada ona wykorzystanie pojazdów z napędem elektrycznym jako alternatywy dla tradycyjnych samochodów nie tylko przez osoby prywatne, ale również sektor TSL (transport-spedycja-logistyka).

Chociaż elektryfikacja floty pojazdów transportowych jest kosztowna, niesie za sobą szereg korzyści. Przede wszystkim pozytywnie wpływa na środowisko naturalne. Wykorzystanie samochodów napędzanych elektrycznie poprawia jakość powietrza i redukuje ślad węglowy. Na dodatek zelektryfikowana flota jest mniej podatna na wahania cen paliw, co w perspektywie długoterminowej pozwala obniżyć koszty wykonywanych transportów.

2. AI w logistyce

Odmieniana przez wszystkie przypadki sztuczna inteligencja to gorący temat także w logistyce. Część firm z branży TSL już zaimplementowało AI w swoich procesach. Inne planują zrobić to w najbliższym czasie. Zgodnie z założeniami sztuczna inteligencja ma być odpowiedzią na problemy sektora logistycznego, takie jak braki kadrowe czy też błędy ludzkie.

Szacuje się, że wykorzystanie AI jest w stanie podnieść efektywność firm z branży TSL nawet o 40 proc. Już teraz dostępne są narzędzia, które pozwalają m.in. na inteligentne zarządzanie stanem zapasów magazynowych czy też automatyzację i robotyzację części procesów.

3. Digitalizacja branży TSL

W nadchodzących latach postępować będzie digitalizacja branży TSL. Polega ona na cyfryzacji procesów wiążących się transportem, spedycją i logistyką. W konsekwencji pozwala zautomatyzować i usprawnić wiele zadań, dzięki którym realizacja przewozów na skalę lokalną, krajową i międzynarodową jest możliwa.

W ramach digitalizacji branży TSL wykorzystuje się m.in. rozwiązania IoT (Internet of Things), które służą do monitorowania ładunków, a także systemy zarządzania flotą. Firmy inwestują także w technologie z zakresu cloud computing. Pozwalają one przechowywać i przetwarzać dane w chmurze, co sprzyja optymalizacji procesu transportowego.

4. Drony w łańcuchu dostaw

Pandemia COVID-19 ujawniła potencjał drzemiący w dronach w zakresie ich zastosowania w łańcuchu dostaw, kiedy to obostrzenia sanitarne zamknęły tysiące ludzi w mieszkaniach i domach. Od tamtej pory wykorzystanie bezzałogowych statków powietrznych w logistyce rośnie z roku na rok. Obecnie służą on do dostarczania przesyłek przede wszystkim w obszarach:

  • silnie zurbanizowanych,
  • o kiepskiej infrastrukturze drogowej,
  • o dużym obciążeniu ruchem infrastruktury drogowej.

Powyższy katalog nie wyczerpuje wszystkich kierunków zmian, w których stronę podąża logistyka. Oprócz elektryfikacji, AI czy też digitalizacji przedsiębiorstwa z branży TSL będą musiały sprostać wyzwaniom związanym także z automatyzacją magazynów, zeroemisyjnością łańcucha dostaw czy też data miningiem (czyli analizą dużych zbiorów danych, co pozwala na identyfikację wzorców i związków między nimi). Inwestowanie w nowe technologie wydaje się zatem kluczowym aspektem pozwalającym skutecznie konkurować o klientów i zaspakajać ich zmieniające się potrzeby.

  Biznes